Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Повече информация тук

Защо фреон R22 е забранен за употреба?

Публикувано от sneji 29.09.2017 0 Коментари Климатици,

Фреонът е химическо вещество, което изпълнява функцията за пренос на топлина от вътрешното тяло на разделената система към външната. На външен вид фреоните са безцветен газ или течност, която няма миризма. Фреон не се възпламенява във въздуха, затова е напълно огнеупорен. Използва се в разнообразно хладилно оборудване, включително климатик .

 

Такова вещество като фреон е създадено през 1928 година. в САЩ. Тогава Томас Мидгли, младши, който работи като химик в корпорацията "Дженеръл Мотърс“, синтезира връзката, която в последствие се наричаше "фреон". Съкращението "R", което от английския хладилен агент се превежда като "охладител, хладилен агент" е въведено от "Chemical Kinetic Company". В бъдеще това име е използвано за означаване на всички видове фреони.

 

Учените, въз основа на многобройни проучвания, смятат, че широко разпространената употреба на фреони от различни видове води до намаляване на озоновия слой на атмосферата. Когато се излага на пряка слънчева светлина, фреонът се разлага и участва в процеси, които допринасят за разграждането на озона. Така нареченият "Монреалски протокол" беше подписан и ратифициран от държавите-членки на ООН, според които световното производство на фреони трябва да бъде намалено, за да се възстанови озоновия слой на атмосферата.

 

Все пак не всички учени притежават мнение за такава значителна вреда на Фреон. В резултат на това не може да се говори за нито един извод, който потвърждава или опровергава тази истина. Всички фреони, които се използват в домашни нужди, са абсолютно безопасни за хората и нямат отрицателно въздействие върху организма.

 

За да се намали вредното въздействие върху околната среда от фреона използван в съвременните климатици през 1996 г. Carrier Corporation заедно с още две компании предприемат инциативата за замяна на фреон R22 с нов и безвреден - R410A. Този фреон е също известен като Puron™, което е запазена марка на Carrier Corporation въпреки че самата химическа формула е патент на друга компания, AlliedSignal- сега Honeywell е собственик на тази фирма. Производството на R12 и R22 вече е забранено в повечето развити страни, така в днешните климатици се използва предимно R410A или по рядко срещания R407. В България вноса на R22 е забранен от 01.01.2008 г. в съответсвие с Европейското законодателство. Вноса на вече произведени климатици все още е възможен, но за предпочитане е да избягвате покупка на такъв климатик. Защото няма как да бъде поддържан, а и все пак не искате да вредите на околната среда, нали така?

 

Какви са разликите между различните видове фреон?

 

Към днешна дата има около 40 различни вида фреони, предназначени за определени хладилни устройства.

През 70-те години на 20 век учените наблюдаващи процесите в стратосферата забелязват бърза намаляване на количеството озон. Търсейки причините за този спад в концентрацията на този така полезен за хората газ, се стига до извода, че една от главните причини е прекомерната употреба на хлоро-флуорни-въглеродни съединения. Фреон 22 представлява точно такова съединение. Ако Вашите климатици и климатична техника са на повече от 15 години, е вероятно да използват хладилен агент R-22. От 1 януари 2015 г. РЕМОНТИТЕ на системи с R-22 ВЕЧЕ СА ЗАБРАНЕНИ.

 

Охладителен газ

ODP

(R11=1.0)

GWP

IPCC  AR4

(CO2=1)

R22

0.055

1810

R410A

0

2088

R407C

0

1770

R32

0

675

R1234yf

0

4

R290

0

6.3

CO2

0

1

 

Следва забрана за използване на фреон R22 в климатици

 

Фреон R22 е, според някои експерти, най-опасната и принадлежи към 4-ти клас. Този хладилен агент се използва главно в промишлени хладилни инсталации. Физическата характеристика на R22 е, че тя не гори и не избухва при контакт с огъня, но когато достигне температура от 250 градуса, тя се превръща в отровна субстанция. От 2010 г. в Европа и САЩ официално е забранено използването на този фреон поради вредно въздействие върху атмосферата. В резултат на това производителите на климатици бяха принудени да преминат към производството на климатични съоръжения, базирани на по-модерни и безвредни фреони - R407C и R410A.

 

Въпреки това, преходът към нови видове фреони не само означава отхвърляне на увреждане на озоновия слой, но също така и увеличаване на стойността на сплит системи в сравнение с R407C и R410A, R22 фреон е много по-евтино. По този начин не само климатиците са се увеличили в цената, но и тяхното монтиране и обслужване, тъй като при инсталирането на разделени системи с фреймове R407C и R410A се изискват по-скъпи и издръжливи тръби.

 

Чрез тяхната структура Фреони R407C и R410A са смес от няколко компонента. В същото време, ако има снижаване на налягането в хладилната верига, някои от тях се изпаряват по-бързо, а някои бавно. Поради това хомогенността на Фреон е нарушена и губи свойствата си, така че е необходимо напълно да се отцеди останалият обем на Фреон и да се напълни климатика. Това естествено води до неудобства и допълнителни разходи.

 

Използването на фреон в климатизацията

Едно от основните приложения на фреони е използването на тези вещества като охлаждане в битови и промишлени сплит системи. Както вече беше отбелязано, фреон R407C и R410A имат по-висока цена в сравнение с R22 , което е пряко свързано с налягането, което те създават в хладилната верига. Така че R410A създава почти 2 пъти повече налягане, отколкото R22 . Следователно всички елементи на разделената система трябва да са по-трайни и мощни, за да я издържат: тръби фреон, компресор, топлообменник, филтри, предпазни клапани и други.

 

Всичко това увеличава цената на разделената система, но тенденцията към по-безопасни фреони се разпространява по целия свят. Скоро производителите почти изцяло преминат към използването на R407C и R410A в климатици.

R410A също се състои от няколко елемента, но при понижаване на налягането те се изпаряват повече или по-малко равномерно, така че е необходимо само да зареждате климатика и е готов отново да работи. Благодарение на това фреон R410A е най-популярният сред потребителите.

Не може да се използва фреон R410A в системи работещи с фреон R22, заради разликата в маслото, което се използва в компресора на климатика. При системи с R22 се използва минерално масло, а в тези с R410A се използва синтетично масло.

 

Как всъщност R22 влияе на озоновия слой?

Попадайки във въздуха хлор-флуор-въглеводородите се смесват с други газове в атмосферата и действат върху молекулата на озона. Под въздействието на UV лъчите хлор-флуор-въглеводородите се превръщат в свободни хлорни атоми, които влизат в реакция с озона. 1 молекула хлор предизвиква разпадането на 100 000 молекули озон. Това е причината фреон R22 и R12 да бъдат забранени за производство и употреба. В молекулата на R32 няма хлор. 

 

През 2013 година екипът на Daikin постига иновативно откритие, като успява да създаде най-балансирания фреон до сега. Амбициите на японците са до няколко години новият R32 напълно да измести досега използвания фреон R410A. Всъщност широко разпространеният R410A е смес именно от фреон R32 и фреон R125. Фреон R125 участва във формулата на R410A единствено, заради свойството си да не гори, което прави R410A незапалим газ. Така на практика новият фреон R32 е слабо запалим, но с доста по-висока енергийна ефективност и с 68% по-нисък потенциал за глобално затопляне (GWP) от досега използвания R410A. Новият фреон има и някои недостатъци, но те в никакъв случай не са свързани е неговите работни показатели, а са в следствие на това, че R32 е слабо запалим газ и при работата с него се изисква употребата на някои по-специфични инструменти, като манометри със скала за R32, детектор за течове при монтаж на външното тяло в закрито помещение, машина за събиране на фреон сертифицирана за R32. Тези недостатъци, ако изобщо могат да се класифицират като такива, засягат само фирмите извършващи монтажа на системите, които трябва да си осигурят необходимото оборудване. Потребителят единствено печели от тази смяна. Може да разчитате на качествено извършен монтаж на климатици с фреон R32 от специалистите на vimax.bg, които имат необходимото оборудване и знания, за да монтират климатици с новия фреон. 

 

Климатици работещи с „фреона на бъдещето“ както е наричан R32 може да откриете във vimax.bg

Изпратете коментар